+31(0)6-24866836

Zes fouten die je moet vermijden bij het avondmaal – Goed Gevoel

See on Scoop.itNatuurvoeding

Zes fouten die je moet vermijden bij het avondmaal

© thinkstock.

 

Ooit al eens gehoord van de uitdrukking ‘ontbijten als een koning, lunchen als een prins en ’s avonds eten als een bedelaar? Hoewel de meesten de raad niet echt opvolgen, blijkt er wel degelijk waarheid in te schuilen. Naast een te rijkelijk avondmaal, zijn er bovendien nog andere zaken die we beter vermijden. Verschillende voedingsdeskundigen maakten een lijstje van de zes meest voorkomende foutjes.

 

1. Te rijkelijk avondmaal
Als we even logisch nadenken, zouden we eigenlijk ook zelf moeten beseffen dat we niet ’s avonds maar juist ’s morgens en ’s middag voldoende moeten eten om ons energiepeil hoog te houden. Aangezien het avondmaal echter vaak dienst doet als het dagelijkse familiemoment bij uitstek, durven we soms te overdrijven in de hoeveelheid voedsel dat we naar binnen spelen. 

Volgens Amerikaanse experten mag het avondmaal niet meer dan 450 tot 625 calorieën bevatten. Hierbij baseren ze zich op een dagelijks gemiddelde van 1.800 tot 2.300 calorieën bij vrouwen en 2.000 tot 2.500 bij mannen. Volgens voedingsdeskundige Melissa Lanz zou het aantal calorieën bij ons avondeten nog een pak lager mogen. “Een avondmaal moet een lichte, gevarieerde maaltijd zijn van minder dan 500 calorieën.”

2. Hou potten weg van de tafel
Wie de kookpot op tafel zet, verhoogt het risico zich te overeten. Daarom raden voedingsexperten aan om de potten gewoon op het vuur te laten staan. Wil je toch nog bijvullen? Doe dit dan pas tien minuten nadat je de laatste hap hebt opgegeten. Zo zouden we vooral een tweede portie nemen om langer aan tafel te kunnen blijven om bij te babbelen. 

3. Blijf weg van de tv
De grootste fouten tijdens het avondmaal worden niet gemaakt aan de keukentafel maar wel vanuit de zetel. Zo is het gevaarlijk om na het avondmaal je maag verder te vullen met kleine snackjes, of nog erger, je avondeten erdoor te vervangen. Wie eet tijdens het surfen op de computer of tijdens het tv kijken verhoogt immers het risico om veel meer te eten dan ze zelf beseffen.

4. Zout op de tafel
Zet je een kat bij een kommetje melk, zal ze er ongetwijfeld niet kunnen afblijven. Hetzelfde geldt voor ons. Wil je niet te veel zout eten? Zet het potje dan niet op tafel, zo zal je niet verleid worden. Wie zijn eten toch wat meer pit wil geven, kan andere kruiden introduceren, zoals zwarte peper of gedroogde oregano of tijm. 

5. Op restaurant gaan
Wie op restaurant gaat, eet meestal veel meer dan dat hij anders doet. Daarom raden deskundigen aan om je culinaire uitstapjes te beperken tot één keer per week. De maaltijden op restaurant bevatten niet alleen meer calorieën, maar zijn bovendien rijker aan zout, vet en suiker.

6. Dessert = no-go
Hoewel velen als bij wijze ‘verslaafd’ zijn aan een suikerrijk snackje na het avondeten, kunnen we er beter niet te hard in overdrijven. Het enige waar een dessert goed voor is, is namelijk nog meer calorieën naar binnen spelen. Meestal eten we het trouwens niet uit honger, maar puur uit goesting. 

Bovendien is een dessert niet alleen slecht voor onze lijn, maar brengt het ook ons suikerspiegel in de war, waardoor de kans op slapeloosheid groter is. Proberen te weerstaan is de boodschap…

(Door: Inge Ringoot)

See on www.goedgevoel.be

Posted in : Uncategorized
Related Posts

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage